A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola kerámia szakán végzett, majd elvégezte a Moholy-Nagy Művészeti Egyetemet és a Varga Stúdió animációs kurzusát is. Számos munkája sikerrel szerepelt különféle művészeti fesztiválokon: 2007-ben a Kecskeméti Animációs Filmfesztiválon elnyerte a legjobb vizsgafilm kategória 1. díját, rendezője a Gyerekdalok és mondókák című rajzfilmsorozatnak. Animációs munkái mellett fest, rajzol és illusztrációkat is készít.

Filmhu: Hogyan jött az ötlet, hogy filmre kellene vinni Mosó Masát?

Hegyi Magdi: A Mosó Masa Mosodája egy nagyon sikeres könyv. Mindenki ismeri. Összesen 32 kiadásban jelent meg. A kötetben szereplő feladatokkal könnyedén boldogulhattak az alsó tagozatos gyerekek, emellett örömüket lelhették Győrffy Anna rajzaiban is. Jó pár évvel ezelőtt Erkel András producernek jutott eszébe, hogy érdemes lenne megfilmesíteni. András megkeresett, hogy volna-e kedvem részt venni a munkában. Örömmel vállaltam a feladatot, hiszen nagy kedvencem volt gyerekkoromban a könyv.

hegyimagdi mosomasa2
Hegyi Magdi

Filmhu: Mennyire marad hű az animációs film Győrffy Anna rajzaihoz?

H. M.: A kezdetektől fogva tervben volt, hogy alakítunk a könyvben szereplő karaktereken és illusztrációkon. Egy kicsit frissebb, modernebb figurákat terveztem természetesen úgy, hogy felismerhetőek legyenek a régi szereplők, megmaradjon a kedvességük, jellemzőik. Nem volt egyszerű feladat és kezdetben tartottam is kicsit tőle, hiszen nagy felelősség egy ilyen ikonikus dologhoz hozzányúlni és változtatni rajta, mert rosszul is elsülhet.

A karakterterveket megmutattuk a szerzőnek, Varga Katalinnak, aki akkor még élt, és akinek nagyon tetszettek az ötleteink. Belement, hogy az általam megformált figurák szerepeljenek a filmben. A Médiatanács pályázatait elbíráló bizottság tagjainak is tetszettek a tervek, várják a végeredményt.

Filmhu:Milyen változtatásokat találtál ki?

H. M.: Az alapkoncepció szerint megtartottuk a könyv illusztráció jellegét. Mint ahogy a könyvben a fehér lapok dominálnak, úgy a filmben sincs "színes-szagos" háttér, csak a cselekményhez szükséges elemek, tárgyak – egy-két fa vagy bokor – jelennek meg. Úgy kell elképzelni, mintha az illusztrációk kelnének életre egy könyv lapjain. Az eredeti illusztrációnál a háttér kontúros, a figurák akvarellel, krétával készültek. Az én szereplőimre a gömbölyded formák jellemzőek. Színes, finom kontúr keretezi őket. Szerettem volna, ha az illusztráció-hangulat megmarad, de a formák és színek is változtak. Mosó Masa zöld-fehér kockás köténye például piros alapon fehér pöttyös lett.

Remélem, hogy sikerült kedves és szerethető karaktereket tervezni. Azt nagyon fontosnak tartom, hogy ami a könyv szellemiségét adja, az a kedvesség és varázslat sugározzon a filmből is.

hegyimagdi mosomasa1 600

Figuratervek

Filmhu: Hogyan lehet ezt a helyesírás-fejlesztő, oktató könyvet animációs film formájában megvalósítani?

H. M.: A könyv meséken és verseken keresztül ismerteti meg a nyelvtani szabályokat a gyerekekkel. Semmiképpen nem szerettem volna a didaktikus tanítói módszert erőszakosan beletenni a filmbe. Inkább abban gondolkodtam, hogy egy szórakoztató, kedves mesefilmet készítsünk. Az animációban természetesen visszaköszönnek majd a könyvbeli mesék és versek. A tervezett pilot filmben egy mesét egy verssel párosítottunk össze. A vers megzenésített dalként szerepel majd az alkotásban, így zenei betétbe terveztük a nyelvtani szabályok bemutatását. A tervezett sorozat egyes epizódjaihoz, Ruttkai Zsófia párosította össze a történeteket a versekkel.

A könyvben megjelenő nyelvtani feladatokkal kapcsolatban azt találtam ki, hogy a zenés blokkban a betűk, mint vizuális elemek, játékosan jelenjenek meg. Ez a dalbetét szürreálisabb, elvontabb lesz, mint a film többi része. Lehetőség nyílik játszani a betűk tipográfiájával, kihasználva az animáció végtelen lehetőségeit. Számos ötletem van: pl. amikor a sűrű fű helyesírását látjuk, akkor hajladoznak a betűk, ahogy fújja a füvet a szél; az esőben E, S és Ő betűk csepegnek le az égből.

A koncepció a technikai megvalósítás szempontjából a 2D animáció volt, mivel a film egy illusztrációkkal teli mesekönyvön alapul. Most gyakorlatilag úgy épül fel a film, hogy van egy hosszabb felvezető zenés fő- és vége-főcím, amelynek a látványa kicsit a 2D-3D ötvözete. Úgy kell elképzelni, mint egy pop-up könyvet. Maga a mese rész 2D-s látványra épül, a középső dalbetétes blokkban használnánk még a 3D-t, ahol a vers megzenésített formában jelenik meg.

 

Filmhu: Miről szól majd az első rész? Mégis milyennek képzeljük el a karaktereket?

H. M.: A pilot epizódban bemutatkozik Mosó Masa, aki éppen megnyitja a mosodáját. Szép sorban érkeznek az állatok, Mosó Masa kimossa mindegyiknek a bundáját, majd kicsipeszezi őket egy szárítókötélre. Amikor a medvére kerül a sor, leszakad a kötél az egész társasággal együtt és beleesnek a pocsolyába. Hatalmas kavarodás után végül mindenki hazatér, és Mosó Masa kimerülten vonul fel egy fára aludni.

A történet maga egyszerű, és ha a 13 percből leszámítjuk az eleje-vége főcímet, valamint a zenés betétet, akkor 6-7 perc marad a mesére, amit tele tűzdelünk gegekkel, helyzetkomikummal. A figurákról éppen ezért nagyon pontos jellemrajzot készítettem, hogy a szereplők karakteresek, viccesek, egyediek legyenek. Mosó Masa jelleme például egy hiperaktív, de végtelenül bájos nő és anyuka, aki állandóan csinál valamit és nem bír megülni a fenekén. Vagy ott van a hermelin, aki kényeskedő, ezért nagyon félti a bundáját és kicsit gőgös is.

A rajzok már megvannak, de folyamatosan csiszolom, finomítok rajtuk. Az animátorok munkája kulcsfontosságú, hiszen a karakterek színészi játéka az ő munkájukon múlik.

Filmhu: Milyenek lesznek a zenés dalbetétek?

H. M.: A zenén még gondolkodunk, de vannak már elképzelések. Mivel a mosómedve amerikai állat, Erkel András ötlete az volt, hogy lehetne Dél-Amerikai stílusú a zene. Nekem ez nagyon tetszett, mert itthon is közkedvelt a salsa, a flamenco. A latin zenéknek a ritmusa pörgős és szerintem ez tetszene a gyerekeknek. Azon is nagyon sok múlik majd, hogy ki lesz a dal, dalok szerzője. Én nagyon szeretném, ha Erdélyi Péter írná a zenét, aki a Gyerekdalokat is szerezte, mert igazán tehetséges, nagyon jó ember és jó vele együtt dolgozni.

hegyimagdi rajz 600
Forrás: az alkotó honlapja

Filmhu: Hol tartotok a munkálatokkal?

H. M.: A korábbi munkám, a Gyerekdalok sorozat epizódjai jóval rövidebbek, 1-1,5 percesek voltak. A Mosó Masa egy nagyobb hangvételű, komolyabb feladat, hiszen a pilot film 13 perces. Most végzünk a storyboard-dal, és remélem, hogy augusztusban már elindul az animáció. Nagyon izgalmas munka, főleg a 2D-3D látványt úgy összehozni, hogy ne legyen mesterkélt, steril a látvány. Izgalmas feladat. Szeretnék szépet, maradandót alkotni, hogy vizuálisan fejlesztő hatással legyen a gyerekekre. Ha sikerül, reméljük, hogy lesz a filmnek folytatása sorozat formájában.

Filmhu: Mesélnél egy kicsit a Gyerekdalok és mondókák sorozatról is?

H. M.: A Gyerekdalok és mondókák című sorozat nagyon sikeres volt, nemrégen jelent meg a könyv változata. Abban az évben, amikor diplomáztam a MOME-n, Kitalálta Fülöp József (akkor még tanszékvezető, ma már rektor) és Erkel András producer, hogy két diplomafilm elkészülhet a Studiobaestarts gyártásában. Én lettem az egyik, akit ajánlottak. A munkám kiválasztásakor szempont volt, hogy hagyományos rajzfilmet akartam készíteni, ami nem egy emberes munka, hiszen kifestők, kulcsfázis rajzolók kellettek hozzá. Az utamat Móré Kati rendezőnő egyengette, ő terelgetett, tőle tanultam meg szinte minden gyakorlati dolgot. Megismerkedésünk után együtt dolgoztunk a Gyerekdalok sorozatban. Ez a sorozat nagy lehetőség volt számomra. Hihetetlen sokat tanultam belőle és imádtam csinálni! Most a Mondókák sorozat új epizódjai készülnek, melyet közösen rendezünk a Katival.

hegyimagdi uruborkak1
Űruborkák (forrás: az alkotó honlapja)

Filmhu: Az animációs filmkészítés mellett rendszeresen festesz és illusztrációkat is készítesz. Melyik munka áll a szívedhez a legközelebb?

H. M.: A kedvenc projektem az Űruborkák. A kisfiam születésével érkeztek ezek a kis manók az életünkbe. Gyakran rajzolgattam le ezeket a lényeket, míg egyszer csak nevük lett és megszületett a világuk.

Az Űruborkák a Rozi nevű bolygóról jöttek és láthatatlan szeretetbuborékokat fújnak. Céljuk, hogy megtanítsák a Földlakókat a szeretetbuborék-fújás tudományára. Az Űruborkák rajzos meséi mellett fára festett, egyedi sorszámozott képeket is készítek. Másfél éve mutatkoztak be a Kopaszi-gáton a Kölyök-Öböl Játszóházban, egy kiállítás keretén belül. A kis képek mellett nagyobb festmények is szerepeltek az eseményen. Várhatóan ősszel jelenik meg a "Nagy Űruborkás Könyv", amelyen már lassan egy éve dolgozom. Emellett nemrég indult el az Űruborkák blogom, amit nagyon szeretek, nagy élvezetet okoz számomra.

Filmhu: El tudod képzelni, hogy itthon is gyártsanak egész estés animációs filmeket?

H. M.: Szeretem a nagyszabású, egész estés animációs filmeket. A Pixar, Dream Works és többi nagy stúdiók munkái igazán szépek és szórakoztatóak. Az ember nyilván azt gondolná, hogy amikor beülök a moziba, akkor szakmai szemmel nézem ezeket a filmeket, de ez nem így van. Alapvetően nem a szakmai fogásokra koncentrálok. Mesét nézek! És imádom! Megijedni és nevetni és izgulni, ámulni-
bámulni!

Itthon ma két nagy 3D animációval foglalkozó cég van: a Digic Pictures és a Puppetworks Animation Studio, amelyek nagyon érdekes és színvonalas dolgokat csinálnak. Ügyesek és sok mindent meg tudnak valósítani technikailag. A valóság az, hogy egy egészestés film legyártása nagyon sokba kerül. Nagyon jó lenne, ha kapnának lehetőséget arra, hogy itt Magyarországon egy ilyen színvonalas, szórakoztató nagyfilm elkészüljön. Nagyon sok tehetség, jó szakember van az országban és megérdemelnék, hogy megmutassák, mit tudnak. Azt gondolom, hogy színvonalban nem maradnánk alul a nagy stúdiókhoz képest.