Egy személyiség margójára

Kritika a Martha Marcy May Marlene című filmről

2012. január 12. - Libor Anita
Egy személyiség margójára
Sean Durkin első filmje egy szektából menekülő, teljesen szétesett nőről, akit a végtelenségig tudnánk nézni.


A Martha Marcy May Marlene olyan hülye cím, hogy a filmet forgalmazó Fox Searchlight még pályázatot is hirdetett: ajándékcsomaggal jutalmazta azokat, akik ötször egymás után, gyorsan ki tudták mondani. A hadarójátékon túl értelme is van a címnek: a széteső személyiség egymás mellett párhuzamosan létező darabjait nagyszerűen foglalja össze a négy részes kis nyelvtörő. Egy fiatal lány zavaros lelkiállapotát követjük a filmben, aki két év után megszökik egy furcsa szektából, és próbál visszailleszkedni társadalomba nővére és annak férje segítségével.

Sean Durkin rendező több interjúban is elmondta, hogy először szektákról szeretett volna filmet forgatni, de aztán az anyaggyűjtés során jött rá, hogy a szektákból kiszabaduló emberek micsoda testi-lelki változáson mennek keresztül. Ebből a szempontból a legérzékenyebb időszak a normális életbe való visszarázódás első pár hete: így a film keretét is az az időszak képezi, amikor Martha/Marcy May (Marlene) felhívja a nővérét, hogy segítséget kérjen. A két testvér korábbi életére és kapcsolatára csak elejtett megjegyzések utalnak, ahogyan az sem derül ki, hogy Martha miért döntött úgy, hogy tagja lesz ennek a kommunának, ami először egy szimpatikus önfenntartó hippifarmnak is tűnhetne, de aztán egyre több zavaros és félreértelmezett filozófia szennyezi ezt kezdetben tiszta és idilli képet.

mmmm_5000


Martha szektás múltja a jelenbe való visszatérésére vetül ki, ahogyan a főszereplő, úgy a néző sem lehet mindig biztos abban, hogy éppen melyik helyszínen, melyik idősíkban vagyunk. A rendező finoman rétegzi egymásra a két idősíkot, és villantja meg a Martha lelkében dúló indulatokat, amelyeket a lány képtelen kommunikálni családja felé. A téveszmék egyre inkább eluralkodnak rajta, annyira, hogy végül a nézőt is magával ragadja: Marthához hasonlóan egy idő után mi sem tudjuk., hogy mi történt valójában, és mi csak a főszereplő fejében, egészen addig, amíg a befejezésben a két sík teljesen egymásra vetül.

A Martha Marcy May Marlene az a fajta független film, ami egymás után teszi fel a kérdéseket anélkül, hogy azokat megválaszolná. Ez idegesítő is lehet, főként a befejezést átkozhatják a hagyományosabb szerkezetek kedvelői, de a rendezőnek sikerül megtalálnia azt az egyensúlyt, hogy minden szereplőjét egyformán ellentmondásosnak mutatja be, sőt a vágyott normális élethez képest a gonosz-rossz szekta nem egyszer egészen tisztának tűnik, amibe hátborzongató belegondolni. A MMMM egy ügyesen elkészített pszichothriller, Sean Durkin erős és karizmatikus bemutatkozása, ami nem hiába nyerte el a tavalyi Sundance fesztiválon a legjobb rendezés díját - minden bizonnyal nagy segítség volt, hogy a filmnek létezik egy korábbi, rövidfilmes változata is, Mary Last Seen címmel, amely egészen a Cannes-i rövidfilmes program fődíjáig jutott. (A kisfilm előzetese, amiből kiderül, hogy a helyszín, a hangulat és a szereplők egy része már 2010-ben is megvolt)

mmmmkr_2


A nagy változás a kisfilm és a nagyfilm között a címszereplő: Elizabeth Olsent szokás az Olsen-ikrek húgaként emlegetni, és noha valóban hasonlít a Bír-lak kisbabáira egyes vonásaiban, de ettől eltekinve semmiképpen sem lehet egy lapon említeni testvéreivel. Elizabeth Olsen alakításáról mindenhol leírták már, hogy erős, érzékeny, impresszív, nyugtalanító, ami valójában azt jelenti, hogy úgy tud megformálni egy totál szétesett, teljesen passzív főhőst, hogy azt a végtelenségig tudnánk nézni, holott tulajdonképpen nem csinál semmit. A szektavezér John Hawkest sem szabad kihagyni a dicsérethullámból, a Winter's Bone-ban nyújtott alakításáért tavaly már Oscarra jelölték, a MMMM-os, egyszerre félelmetes és gyönyörű szereplését pedig illusztrálja ez a dal, amit a filmben Marcy May-nek dedikál.





Csak akkor tehetsz meg mindent, ha már semmid sincs.
Tyler Durden - Harcosok klubja

Július 4-én kezdődik Karlovy Varyban a 49. nemzetközi filmfesztivál, amelynek programjában három magyar alkotás is szerepel: Pálfi György alkotása a Kristály Glóbuszért indul, Zomborácz Virág és Reisz Gábor első játékfilmjei pedig az East of the West versenyprogramban mutatkoznak be. Hírek, interjúk, összeállítások Karlovy Varyról!bővebben

Article ikonKarlovy Vary: Sokkal tartozik ez a film Budapestnek

oscillator - 2014. április 23. 15:58

Szakdolgozat kérdőív HELP!

Sziasztok! Nagy segítség lenne, ha kitöltenétek ezt a kérdőívet, kb. 10-15 perc:) A lekérhető médiaszolgáltatásokról (VoD és hasonlók), tévézésről szól. http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/739996650/ forum
apapa65 - 2014. március 26. 21:36

Vadvirágos patika

Kár, hogy se megvenni, se megnézni vagy letölteni nem lehet ezt a szép filmet. A NAVA oldalán lehetett egy percet nézni belőle, de már azt sem lehet. Akkor meg minek kell a népet bosszantani azzal, ho[...] forum
Moka - 2014. január 22. 09:19

Hölgyeim és Uraim, megjelenik DVD-n a Final Cut!

Jó hír. A segédanyag miről szól? forum
Vedd meg!
DOSSZIÉ
Fehér Isten
Mundruczó Kornél legújabb filmje egy Kutya Pálmával és az Un Certain Regard szakció fődíjával tért haza Cannesból. Június 12-én kezdik vetíteni a magyar mozik. Hírek, interjúk, riportok és kritikák a Fehér Istenről!bővebben

Article ikonFehér Isten: A közöny túlélői