Papírrepülők

A legjobb szívű behemót

2009. január 30. - Gorácz Anikó
Papírrepülők
Nyolc év telt el azóta, hogy Szabó Simont Rojál szerepében megismertük a Moszkva térben. A kultfilmmé vált generációs mozi a rendszerváltás korának budapesti fiataljairól mesélt humorral és némi nosztalgiával, de míg akkor elég volt egyetlen központi történet, hogy ezt a korosztályt bemutassa, az új évezredben már hét különálló, párhuzamos cselekményszál szükséges ugyanehhez.

Szabó Simon rendező, aki korábban tehetséges kisfilmjeivel hívta fel magára a figyelmet - Megyünk című filmje a tavalyi szemlén a kisfilm kategória díjazottja lett - az epizodikus szerkesztésmódot választotta, hogy sajátos képet nyújtson a fővárosi fiatalokról.

“Mi vagyunk azok, akiktől óvtak a szüleink.” A Papírrepülők szereplői mottóul választhatnák ezt az ismert graffitit. Legtöbben olyan szubkultúra tagjai, amitől a tisztes családokat kiveri a víz: brékesek, graffitisek, leszbikusok, éjszaka élő lemezlovasok, de még a kívülről szokványos életet élő szereplők is valódi különcök. A rendező belülről (vagy inkább alulról, ha már underground) mutatja meg ezeket a közösségeket, filmje mégsem szociológia körkép, hanem sokkal inkább színes, lüktető, életteli tabló, ami az alternatív kultúrák mögött megbúvó emberi történetekre összpontosít.

A Moszkva tér egykori útkeresői sajátos utakat  találtak a boldogsághoz; megtehetik, hiszen ez már egy másik rendszer, amiben “minden ember szabadon lehet hülye”. Ha akar, járhat feltűnő ruhában, pöröghet a feje tetején, hallgathat fülsértő zenét, vagy lány létére az anyja előtt csókolózhat a barátnőjével. A szabadság már megadatott, így hát az alkotói hitvallás is megváltozott: barátság, szerelem, e kettő kell nekem.
 

Ebben a rendszerben "minden ember szabadon lehet hülye”

Szabó Simon ezt a témát kisfilmjeiből hozta magával, a Megyünk különös roadmovie két fiú barátságáról, arról, hogy az egyikük a világ végére is elmenne gyerekkori barátja kedvéért; a 2002-ben készült Zsebzsötem pedig egy szolidáris tolvajbandán belüli barátságról, és az azt felborító szerelmi vonzódásról szól. A furcsa pár, furcsa barátság sem új keletű motívum a rendező pályáján, a Draft egy alig néhány perces film egy színes bőrű és egy skinhead kosaras kakaskodás utáni összepacsizásáról.

Pontos, okos, érzékeny megfigyelések ezek, akárcsak a Papírrepülők történetei, amelyek valójában továbbra is csak a kisfilmes keretet töltik ki, ezért is az epizodikus szerkesztésmód. A film hibái is ebben a speciális dramaturgiában keresendők, hiszen mint oly sokszor az ilyen filmek esetében, most sem sikerült hét egyenrangú és egyformán érdekes történetet megrajzolni. Az epizódokból építkezo dramaturgiához nem járult egységes koncepció: néhány történetszál a feszes egynapos időkereten belül mozog, némelyik azonban hosszabb időtartamot, több hetet ölel fel. A manírból összerakott tehetségtelen író egy napja évek óta tartó, megkövesedett életvitelre (“alkotói válságra”) mutat rá, valószínűleg hónapok óta ugyanazt az üres papírt igyekszik teleírni, de mint története végén mondja: “Ez jó, ezt leírom. Majd holnap.”

“Mi vagyunk azok, akiktől óvtak a szüleink.”

A film rengeteg szereplőt mozgat, a karaktereket amatőr színészek formálják meg. Többségük remekül helytáll, de akad közöttük néhány, aki hamisságával szinte az egész történetszálat megmérgezi. A Papírrepülőkben az underground kultúra a zenehasználat és a tetszetős képi világ segítségével izgalmas megjelenítést nyer, a kézi kamera és a bevilágítatlan terek remekül illenek ehhez a közeghez. Az új évezred román filmje óta tudjuk, hogy az alacsony költségvetés és a szűkös technikai feltételek nem feltétlenül mennek a történetmesélés rovására, sőt, sokszor anyagszerűvé teszik a bemutatandó közeget.
 

Még a kívülről szokványos életet élő szereplők is valódi különcök

A Papírrepülők színvilága kifejezetten magával ragadó, a rokontéma ellenére sokkal kevésbé harsány és tolakodó, mint a Lányok című film volt a tavalyi Filmszemlén. A két film összevetése témája miatt nem kerülhető el, de óriási különbséget jelent, hogy Szabó Simon szereti a figuráit, nem a szociológus távolságtartásával, nem az értelmiségi sajnálkozásával tekint rájuk, hanem baráti szeretettel.

Szabó Simon a fiatal filmkészítő generáció Szörnyeteg Lajosa, ő a legjobb szívű behemót, aki az összetartásról, a fiatalok között felsejlő szeretetről, barátságról, a reményről és a szolidaritásról meséli történeteit. A roma srácról, aki úgy búcsúzik az élettol, hogy előtte sínre teszi skinhead kinézetű barátja (Szabó Simon alakítása) életét; a rivalizáló lemezlovasról, aki megveszi társának a régen áhított bakelitet, a leszbikus tinédzserről, aki próbálja megvédeni szerelmét annak agresszív apjától; a skinheadről, aki visszaviszi a hiányzó fakardot a brékesnek, amivel előző este még véresre verték egymást… A Papírrepülők szerint még mindig igaz a régi mondás: a zord külső érzo szívet takar. Ez a rendezőre éppúgy igaz, mint filmjének hőseire.



Címkék

szemle 40 , kritika


Két csapatból elértétek a második helyezést. Ünnepeljük meg a középszerűséget!


Július 4-én kezdődik Karlovy Varyban a 49. nemzetközi filmfesztivál, amelynek programjában három magyar alkotás is szerepel: Pálfi György alkotása a Kristály Glóbuszért indul, Zomborácz Virág és Reisz Gábor első játékfilmjei pedig az East of the West versenyprogramban mutatkoznak be. Hírek, interjúk, összeállítások Karlovy Varyról!bővebben

Article ikonKarlovy Vary: Sokkal tartozik ez a film Budapestnek

oscillator - 2014. április 23. 15:58

Szakdolgozat kérdőív HELP!

Sziasztok! Nagy segítség lenne, ha kitöltenétek ezt a kérdőívet, kb. 10-15 perc:) A lekérhető médiaszolgáltatásokról (VoD és hasonlók), tévézésről szól. http://www.kerdoivem.hu/kerdoiv/739996650/ forum
apapa65 - 2014. március 26. 21:36

Vadvirágos patika

Kár, hogy se megvenni, se megnézni vagy letölteni nem lehet ezt a szép filmet. A NAVA oldalán lehetett egy percet nézni belőle, de már azt sem lehet. Akkor meg minek kell a népet bosszantani azzal, ho[...] forum
Moka - 2014. január 22. 09:19

Hölgyeim és Uraim, megjelenik DVD-n a Final Cut!

Jó hír. A segédanyag miről szól? forum
DOSSZIÉ
Fehér Isten
Mundruczó Kornél legújabb filmje egy Kutya Pálmával és az Un Certain Regard szakció fődíjával tért haza Cannesból. Június 12-én kezdik vetíteni a magyar mozik. Hírek, interjúk, riportok és kritikák a Fehér Istenről!bővebben

Article ikonFehér Isten: A közöny túlélői