filmhu: Miért ezt a filmtervedet forgattad le?

Nemes Jeles László: Erre kaptunk pénzt! Volt más filmterv is, de jóval nagyobb anyagi hátteret igényeltek, mint amilyet egy első rövidfilmnek általában megengednek. És ez az anyag volt a legszemélyesebb, ez állt a legközelebb hozzám, amikor pályáztunk.  A film - egy több mint tíz perces snitt nehéz gépmozgásokkal - 35 mm-re forgott, terjedelmes díszletet és berendezést igényelt, 100 statisztát az öt színészen kivül, és mindenki jelmezben volt. Technikailag, logisztikailag es színészileg elég bonyolultnak és nagyszabásunak tűnt a feladat. 

filmhu: Hogyan állt össze a stáb és a költségvetés?

N.J.L.: A legfontosabb munkatársam a film operatőre, Erdély Mátyás volt, akinek jelenléte az elejétől fogva sokat segítette a film hitelességét és a stáb kialakulását. Persze a tény, hogy Muhi András állt a projekt mögött, sok mindent megkönnyített, és így visszatekintve, más rövidfilmekhez képest, a film születése viszonylag zökkenőmentesen történt meg.
A stábnak két fő forrása volt. Az egyik forrást azok az emberek alkották, akikkel együtt dolgoztam majdnem két évig, amikor Tarr Béla asszisztense voltam a Londoni Férfi című filmen. Ilyen volt például a Rajk László - Brill Péter - Katona Sándor trió, és az ő részük, a korabeli díszlet és berendezés miatt, igazán jelentős volt.
A másik munkaerő-forrás a Before Dawn c. rövidfilm, ott mint első asszisztens vettem részt. A filmem hangmérnökét, Zányi Tamás-t, valamint gyártásvezetőjét,Taschler Andrea-t és fahrtmesterét, Herceg Miklós-t is mind akkor ismertem meg.

Próbáltam úgy toborozni, hogy olyan emberek dolgozzanak ezen a filmen, akikre lehet számítani, értenek egy komplikáltabb koreográfiát, és szeretik a kihívásokat. Igényes, tapasztalt és kreativ filmesektől sokat tanulhat egy fiatal rendező, talán így érdekesebben – és élesebben - kerül olyan helyzetekbe, ahol nem nagyon lehet blöffölni.

Persze voltak új emberek is. Bár meg soha nem dolgoztam a Kádár-Bednárik rendezőasszisztens párossal, az ő segítségük meghatározó volt.

Ami a film finanszírozását illeti, az Inforg égisze alatt készült a film, s ez bizonyos alapvető infrastrukturát és hitelességet jelentett. Az MMKA által megítélt támogatási összeg mellé hiányzott még kb. 25-30%, amelyet Durst György és a Duna Televízió bevonásával tudtunk finanszírozni.


filmhu: Mi tette emlékezetessé a forgatást? (egy anekdota)

N.J.L.: Inkább arról mesélnék, hogy milyen furcsa előélete volt ennek a filmnek. Eredetileg 2005 nyarán itélték meg nekünk a támogatást, tehát eszeveszetten neki kellett fogni,  hogy még az ősz eljövetele előtt le tudjuk forgatni a filmet. Nagy nehezen találtunk egy helyszínt és egy főszereplőt - a két legfontosabb elem a filmben. Nem mertem kimondani, de nem voltam kész, ez egy olyan B-terv volt, éreztem, hogy az idő miatt kompromisszumokat kötök. Valami furcsa égi megzavarodás miatt tíz nappal a forgatás előtt Muhi András, a film producere felhívott, hogy a kincstári kifizetések le lettek állítva, és a film csak tavasszal készülhet el. Ilyen kifizetés-leállás, azt hiszem, még nem fordult elő. Ez a csoda mentette meg a filmet, és teljesen új alapokról indulva, új főszereplővel – Marjai Virággal –, egy új helyszínen tudtunk forgatni 2006 nyarán. Valami érthetetlen kegyelmi állapot övezte a film elkészülését.

Ez a csoda mentette meg a filmet

filmhu: Mit vársz az idei szemlétől, mi érdekel a mezőnyből?

N.J.L.: Szeptemberben New Yorkban telepedtem le, ezért sajnos elég rosszul vagyok informálva a szemlével kapcsolatban. Sajnos nem is leszek Budapesten a Filmszemle alatt.

filmhu: Milyen könyvből csinálnál filmet?

N.J.L.: Több lehetőségen gondolkozom, de még korai lenne konkrétumokat felsorolni.

filmhu: Legjobb/legrosszabb bonmot a filmedben?

N.J.L.: Ilyennel sajnos nem tudok szolgálni, mert egy szó sem hangzik el a filmben. De ígérem, legközelebb megpróbálom.

filmhu:  Legtöbbször felvett jelenet?

N.J.L.: Ugyanaz, az első és utolsó, hétszer.

filmhu:  Melyik A kategóriás fesztiválon látnád a legszívesebben versenyben a filmed?

N.J.L.: Nagyon szívesen, akármelyiken. Talán Europában jobban megértik ezt a filmet.

filmhu: Mi volt az utolsó jó mozifilm élményed?

N.J.L.: Children of Men. Tetszett a térbeli felépítése a filmnek, a fegyelmezettsége, a klasszikus felsnittelés elutasítása. A rövidfilmem is valahogy ebbe az irányba próbált kísérletezgetni.